Word de pionier van digitale toegankelijkheid bij de Gemeente Alphen aan den Rijn! Als Adviseur Digitale Toegankelijkheid maak je impact, zorg je voor een inclusieve digitale ervaring en werk je aan moeiteloze toegang tot essentiële diensten voor alle inwoners.Wat ga je doen?Als Adviseur Digitale Toegankelijkheid bepaal jij de koers voor digitale toegankelijkheid en overtuig je organisatie van het belang daarvan. Maar je bent ook niet bang om zelf de handen uit de mouwen te steken. Dat maakt deze rol veelzijdig en zichtbaar in de organisatie.Concreet betekent dit:
Advies en beleid: je volgt een ervaren adviseur op en bouwt voort op de visie die er al ligt. Je vertaalt beleid naar concrete stappen en borgt toegankelijkheid in processen zoals inkoop, contentcreatie en ontwikkeling;
Lobby & draagvlak: je overtuigt de organisatie en politiek van het belang van digitale toegankelijkheid, omdat dit gelijk staat aan kwalitatief hoogwaardige dienstverlening. We streven daarom als organisatie naar niveau A. Je verzorgt heldere voortgangsrapportages en agendeert toegankelijkheid bij alle afdelingen;
Actief verbeteren: je analyseert sites en applicaties, bepaalt verbeterpunten met het Online team, Functioneel beheer en de vakafdelingen en implementeert die meteen;
Training & opleiding: je ontwikkelt en verzorgt workshops, e-learnings en on-the-job coaching voor redacteuren, ontwikkelaars en projectteams;
Monitoring & rapportage: je volgt Europese en Nederlandse ontwikkelingen, begeleidt externe audits, interpreteert de resultaten en publiceert de (jaarlijkse) voortgangsrapportage;
Register & verklaringen: je stelt toegankelijkheidsverklaringen op en houdt het landelijke register actueel. Je werkt hierbij nauw samen met onze vaste partner voor toegankelijkheidonderzoeken;
Onderzoek & innovatie: je borgt toegankelijkheid bij complexe content zoals video, interactieve kaarten en kantoordocumenten zoals pdf’s en experimenteert met nieuwe tooling of methoden om sneller tot niveau A te komen.
Wie zoeken wij?
Je hebt aantoonbaar hbo werk- en denkniveau en 3-5 jaar ervaring in een vergelijkbare rol;
Jij blijft up-to-date binnen het vakgebied met recente ontwikkelingen en WCAG-eisen;
Je hebt ervaring met optimalisatie van toegankelijkheid in content, vormgeving en techniek;
Je hebt ervaring met implementatie, toegankelijkheidsverklaringen en tests. Hierdoor begrijp je html, css, cms en relevante tools;
Jij hebt inzicht in eisen voor websitebeveiliging en privacy, met kennis van webontwikkelingsstandaarden en gebruikerservaring;
In je rol als Adviseur Digitale Toegankelijkheid schitter je in samenwerking en communicatie. Je bent niet alleen een meester in het overbrengen van ideeën, maar ook een teamspeler die gedijt in samenwerkingsverbanden. Je proactieve houding komt tot uiting in jouw vermogen om zelfstandig te werken en vooruit te denken in een dynamische omgeving. Het analyseren en oplossen van complexe vraagstukken is jouw tweede natuur, waardoor je altijd een stap vooruit bent.Voldoe je (nog) niet volledig aan alle eisen, maar zie je jezelf wél doorgroeien naar een volwaardige adviesrol? Dan ontvangen we graag ook jouw sollicitatie. We vragen je dan wel om in je motivatie uit te leggen waarom je solliciteert en hoe jij denkt toe te groeien naar de rol van adviseur.Wie zijn wij?Proberen, experimenteren en in de praktijk ontwikkelen. Wij zijn Gemeente Alphen aan den Rijn. Bij ons is het leuk werken. We leveren toonaangevende dienstverlening en zijn een wendbare organisatie. Dat wil zeggen dat we meebewegen met de ontwikkelingen in de maatschappij en continu vernieuwen. We leren door te doen. Met elkaar werken we samen voor het beste resultaat voor onze inwoners.Het Team OnlineAls Adviseur digitale toegankelijkheid ben je onderdeel van Team Online. Binnen dit team zorgen de Online specialisten voor het beheren en door ontwikkelen van www.alphenaandenrijn.nl en andere digitale kanalen en toepassingen zoals e-formulieren. Als adviseur digitale toegankelijkheid werk je nauw met hen samen en breng je jouw expertise in om de toegankelijkheid van deze middelen te verbeteren.Wat bieden wij?Bij Gemeente Alphen aan den Rijn kom je terecht in een hecht en ondersteunend team waar open communicatie en samenwerking centraal staan. Onze collega's zijn niet alleen toegankelijk, maar ook enthousiast om hun kennis te delen en met jou te sparren over uitdagende vraagstukken. We geloven in een cultuur van vertrouwen en moedigen een positieve werkomgeving aan waar ruimte is voor humor en een glimlach. We streven ernaar om elkaar te inspireren en te ondersteunen, in een hybride werkomgeving.Wij leren door te doen. Dat geldt dus ook voor jou, je krijgt bij ons de ruimte om te proberen, leren en je verder te ontwikkelen. Wij durven vernieuwend te zijn, jij ook?Verder bieden we je:
Salaris in schaal 10 CAO Gemeenten max. €5.419,- o.b.v. 36 uur;
Een individueel keuzebudget van 17,05% met o.a. de mogelijkheid tot koop van vakantie-uren en financiering van een (elektrische) fiets;
Een pensioenregeling via het ABP, waarbij gemeente Alphen aan den Rijn het grootste deel betaalt;
Flexibele werktijden en alle faciliteiten om hybride te werken, waaronder een smartphone en een laptop;
Diverse opleidingsmogelijkheden zodat je jouw potentie verder kunt ontwikkelen;
Een uitgebreid pakket secundaire arbeidsvoorwaarden, zoals een reiskostenvergoeding en zelfs gedeeltelijk betaald ouderschapsverlof.
Onze visie en cultuur zie je terug in onze manier van werken, ons transparante gemeentehuis en dynamische werkomgeving. We hebben flexibele werkplekken en een werkcafé; dé plek voor een inspirerend werkoverleg en toevallige ontmoetingen.Kijk voor meer informatie over onze secundaire arbeidsvoorwaarden op www.werkenbijalphenaandenrijn.nl/arbeidsvoorwaarden.Meer weten?Voor vragen over deze vacature kun je contact opnemen met Annemieke ter Beek, coördinator online team, bereikbaar op 06 42 10 83 70.Interesse?Voel jij je aangesproken? Dan zien we je korte motivatie en cv graag tegemoet. Solliciteren kan via de solliciteerknop bovenaan deze webpagina. Wij vragen je om in je motivatie aan te geven over welke competenties jij beschikt en hoe die een verschil gaan maken binnen onze organisatie.Wacht niet tot het laatste moment met solliciteren. De vacature sluit mogelijk eerder.Een antecedentenonderzoek maakt deel uit van de sollicitatieprocedure.Acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld. Dienstverband: bepaalde tijd met uitzicht op onbepaalde tijd | Omvang functie: parttime | Aantal posities: 1 | Uren: 32 | Plaats: Alphen aan den Rijn | Provincie: Zuid-Holland | Land: Netherlands | Referentienummer: 2025/100 | Contact: Annemieke ter Beek +31642108370, | Gepubliceerd: 2025-09-03 | Uiterste datum: 2025-09-28