Kwaliteitsmedewerker
Centrum Zorg en Welzijn
- Den Haag, Zuid-Holland
- Vast
- Deeltijds
- De kwaliteitsadviseur is het eerste aanspreekpunt voor alle vragen rondom kwaliteit, audits, protocollen en meldingen (MIC, klachten, etc.).
- Maandelijks overleg met het managementteam over lopende verbetertrajecten en kwaliteitsdoelen.
- Wekelijks of tweewekelijks kort overleg met teamleiders voor afstemming op uitvoerend niveau.
- 1x per kwartaal overleg met cliëntenraad of betrokken cliëntenvertegenwoordiging over cliënttevredenheid en verbeterpunten.
- Kwaliteitsdata (zoals MIC, klachten, PREM-resultaten) worden maandelijks verzameld, geanalyseerd en gedeeld met het MT. Jaarlijkse kwaliteitsrapportage wordt opgesteld in samenwerking met beleidsmedewerker of bestuurder.
- De kwaliteitsadviseur bereidt samen met de teams en management externe audits (zoals HKZ EN GGD TRAJECTEN).
- Interne audits worden per kwartaal uitgevoerd, met ondersteuning van teamleiders.
- De kwaliteitsadviseur is verantwoordelijk voor het actueel houden van het kwaliteitshandboek, protocollen en richtlijnen.
- Veranderingen worden na goedkeuring gedeeld met alle medewerkers via het intranet en/of nieuwsbrieven.
- Jaarlijkse scholing rondom kwaliteit en veiligheid wordt georganiseerd of gefaciliteerd door de kwaliteitsadviseur.
- Nieuwe medewerkers krijgen tijdens hun inwerkperiode uitleg over het kwaliteitsbeleid.
- Verbeteracties worden vastgelegd in een actielijst en opgevolgd met een duidelijke planning, verantwoordelijke en deadline.
- De kwaliteitsadviseur bewaakt de voortgang van verbetermaatregelen.
- Opstellen en bijstellen van het kwaliteitsbeleid in lijn met wet- en regelgeving (zoals de Wkkgz en HKZ/Kwaliteitskader GGD).
- Vertalen van strategisch beleid naar praktische kwaliteitsinstrumenten.
- Zorgen dat medewerkers op de hoogte zijn van relevante wet- en regelgeving.
- Monitoren van naleving van richtlijnen, protocollen en procedures.
- Uitvoeren van interne audits en kwaliteitsmetingen (zoals PREM Wijkverpleging).
- Coördineren van externe audits of certificeringstrajecten.
- Verzamelen en analyseren van kwaliteitsdata, incidentmeldingen (MIC), klachten en cliënttevredenheidsonderzoeken.
- Rapporteren van bevindingen aan het management en adviseren over verbetermaatregelen.
- Stimuleren van een open en lerende organisatiecultuur. Begeleiden van teams bij het uitvoeren van verbetertrajecten en het leren van fouten.
- Organiseren of coördineren van trainingen over kwaliteit, veiligheid en cliëntgericht werken.
- Coachen van medewerkers en teamleiders op het gebied van kwaliteitsdenken.
- Overleggen met zorgprofessionals, management en cliëntenraden.
- Contact onderhouden met toezichthouders, inspecties en certificerende instanties.
- Signaleren van risico’s in zorgprocessen.
- Opstellen en actualiseren van risicoanalyses en beheersmaatregelen.
- Minimaal een afgeronde Mbo of Hbo-opleiding, bij voorkeur een zorg gerelateerde of bedrijfsmatig;
- Vloeiend in Nederlands;
- Affiniteit met de zorgsector is een pré;
- Klantgericht, Proactief, Accuraat en gedreven.
deBanenSite