Functioneel beheerder / Gegevensbeheerder

Belastingdienst

  • Apeldoorn, Gelderland
  • € 3.404-5.389 per maand
  • Vast
  • Voltijds
  • 4 dagen geleden
Nederlandse burgers, bedrijven en de politiek stellen steeds hogere eisen aan de massale processen van de Belastingdienst. Terecht! Daarom werken wij elke dag aan het leveren van betrouwbare en actuele gegevens. Als Functioneel Beheerder of Gegevensbeheerder ben jij een cruciale schakel in dit proces. Kun jij je staande houden in een complexe omgeving? Ga jij bij verstoringen direct op zoek naar de oorzaak én de oplossing? En wil jij samen met je collega's zorgen dat één van de meest zichtbare processen van Nederland soepel verloopt? Dan is dit jouw kans op een betekenisvolle en uitdagende functie!
  • Bachelor-hbo
  • 32-36 uur
  • ICT
  • € 3.404,- / € 5.389,- bruto p.m.
  • Apeldoorn
  • Reageer t/m 28 september 2025
Dit doe je bij de BelastingdienstAls Functioneel Beheerder zorg jij ervoor dat onze massale productieprocessen soepel en efficiënt verlopen. Terwijl de Belastingdienst volop in beweging is richting vernieuwing, houd jij het overzicht. Vanuit Apeldoorn of je thuiswerkplek stem je processen optimaal op elkaar af, bewaak je de kwaliteit en signaleer je continu verbetermogelijkheden.
Je werkt nauw samen met directe collega's en interne IT-afdelingen, vertaalt gebruikerswensen naar concrete systeemverbeteringen en draagt actief bij aan de ontwikkeling van nieuwe ICT-voorzieningen. Jij bent de verbindende factor tussen techniek en uitvoering.Binnen de afdeling Inwinnen en Beschikbaar stellen van Gegevens speel je een centrale rol in het verzamelen, verwerken en delen van informatie. Een belangrijk onderdeel van je werk is de Internationale gegevensuitwisseling. Via verdragen zoals CRS (Common Reporting Standard) en FATCA (Foreign Account Tax Compliance Act) worden gegevens gedeeld met buitenlandse belastingdiensten. Jij zorgt ervoor dat deze uitwisseling technisch soepel verloopt, veilig wordt verwerkt en voldoet aan alle wet- en regelgeving. Lees meerEen bijzondere baan, omdat...
  • je direct bijdraagt aan het goed verlopen van massale processen binnen de Belastingdienst.
  • je meewerkt aan de ontwikkeling van nieuwe IV-producten.
  • je snel een breed netwerk opbouwt binnen en buiten de organisatie.
  • je de ruimte krijgt om initiatief te nemen, voortgang te bewaken en actief te schakelen met betrokkenen.
  • je in een omgeving werkt met veel stakeholders, waarin jouw analytisch vermogen en samenwerking cruciaal zijn.
“We wisselen gegevens uit met wel 100 landen. Het monitoren van de verstrekkingen is een uitdaging, in een applicatielandschap vol in beweging. Ik krijg veel vrijheid om naar oplossingen te zoeken, met het juiste gereedschap! Tel daarbij de enthousiaste collega's, dat geeft me dagelijks energie!" Erik, Functioneel Beheerder.Wanneer past deze baan bij je?
  • Je beschikt over hbo-werk- en denkniveau en hebt aantoonbare ervaring als functioneel- of gegevensbeheerder in een complexe IT-omgeving.
  • Je hebt affiniteit met het monitoren van processen en/of gegevensstromen en het werken met dashboards of rapportagetools.
  • Je bent vertrouwd met tools zoals SPLUNK, SAS, SQL en DB2, of je hebt het vermogen om deze snel eigen te maken.
Jouw competenties
  • analyseren
  • samenwerken
  • omgevingsbewustzijn
  • plannen en organiseren
  • mondelinge uitdrukkingsvaardigheid
De afdeling - Directie Centrale Administratieve Processen Toon inhoud van De afdeling - Directie Centrale Administratieve ProcessenDe directie Centrale Administratieve Processen (CAP) is het kloppend hart van de Belastingdienst. Iedereen in Nederland heeft met ons te maken. Jaarlijks versturen en verwerken wij meer dan 316 miljoen brieven, e-mails, aanslagen en aangiften. De verantwoordelijkheid voor de ontvangst, verwerking en verzending van alle fiscale gegevens van én aan burgers en bedrijven ligt bij ons. CAP is georganiseerd in vier onderdelen: Gegevens, Heffing, Inning en Centrale Functies.Samen zorgen zij ervoor dat iedereen in Nederland een aanslagbiljet krijgt, aangifte kan doen of een toeslag ontvangt. Om al deze gegevens op een verantwoordelijke en juiste manier te kunnen verwerken voert CAP miljoenen handelingen door, grotendeels geautomatiseerd. Onze ambitie? Massaal persoonlijk maken. Door zoveel mogelijk te digitaliseren, optimaliseren en slim gebruik te maken van data kunnen we dit mogelijk maken. Dit vraagt om medewerkers die mee- en vooruitdenken, nieuwsgierig zijn en zichzelf continu willen blijven ontwikkelen. Kijk voor meer info: https://werken.belastingdienst.nl/centrale-administratieve-processen-cap.De organisatie - Belastingdienst Toon inhoud van De organisatie - BelastingdienstBij de Belastingdienst werken ongeveer 25.000 mensen verspreid over het hele land aan een financieel gezond Nederland. Dit doen we door eerlijk en zorgvuldig belastingen en premies volksverzekeringen te heffen, te innen en te controleren en fraude op te sporen. De Belastingdienst maakt het burgers en bedrijven zo gemakkelijk mogelijk om verplichtingen na te kunnen komen en gebruik te kunnen maken van rechten. Dat gebeurt met passende dienstverlening, door massale processen juist en tijdig uit te voeren én door adequaat toezicht uit te oefenen. De Belastingdienst is sterk in ontwikkeling en heeft de ambitie om de beste Belastingdienst voor Nederland te zijn met focus op fiscale taken en vakmanschap. Lees meer over de Belastingdienst op: https://over-ons.belastingdienst.nlBijzonderheden Toon inhoud van BijzonderhedenWe ontvangen je brief en cv graag in een Word- of PDF-bestand. Neem in de bestandsnaam jouw voor- en achternaam op. Als je een beroep doet op een voorrangspositie, stuur dan ook een kopie van die kennisgeving mee.Onze selectieprocedure voor deze functie ziet er als volgt uit:
  • Allereerst wordt beoordeeld of een voorrangskandidaat binnen de Rijksoverheid in aanmerking komt voor deze functie.
  • Daarna wordt beoordeeld of jouw cv en motivatiebrief voldoen aan de gestelde functie-eisen.
  • Op woensdag 8 oktober vinden de selectiegesprekken plaats op locatie in Apeldoorn.
Onderaan deze vacature vind je meer uitleg over de stappen die je doorloopt in de sollicitatieprocedure.De voorkeur gaat uit naar kandidaten die het meest aansluiten bij het opgestelde profiel. Dit heeft betrekking op zowel de genoemde kennis en werkervaring als op het opleidingsniveau. Vermeld deze daarom duidelijk in je cv.De Belastingdienst zet zich in voor de banenafspraak: zoveel mogelijk banen realiseren voor mensen met een arbeidsbeperking. Val jij in deze doelgroep? Wij zullen je ondersteunen zodat je optimaal kunt functioneren, en daarmee jouw bijdrage aan Nederland kunt leveren. Of het nu gaat om aanpassingen op je werkplek, bepaalde voorzieningen in het vervoer of bijvoorbeeld vergoedingen van het UWV: samen met jou, je leidinggevende én een jobcoach gaan wij kijken naar jouw kwaliteiten en mogelijkheden om een passend werkpakket uit te voeren. Wil jij weten of je hierbij hoort en wat dit exact betekent voor jou? .Een (online) voorselectietest en/of een assessment kan deel uit maken van de sollicitatieprocedure, evenals het maken van een casus, het opvragen van referenties en (online) screening, bijvoorbeeld via databanken, (zoekmachines) en sociale netwerken.Jouw sollicitatie wordt alleen in behandeling genomen als je met de sollicitatie-button reageert en je cv en motivatiebrief zijn bijgesloten. Na sluitingsdatum is het niet meer mogelijk om je sollicitatie in behandeling te nemen. Houd er rekening mee dat het solliciteren technische problemen met zich mee kan brengen. Wacht hiermee dus niet tot het laatste moment.Wanneer je solliciteert op een functie maak je eenmalig een account aan. Met je account kan je de status van je sollicitatie inzien.Solliciteren bij de BelastingdienstHet sollicitatietraject bij de Belastingdienst loopt via onderstaande stappen. Hiermee willen we zo veel mogelijk te weten komen over jou, maar laten we je ook kennismaken met ons.1Sollicitatie + selectieSolliciteren is mogelijk tot aan de deadline die in de vacaturetekst genoemd wordt. We beoordelen je cv en motivatiebrief op de genoemde functie-eisen.2VoorselectietestVoor sommige functies is een online voorselectietest onderdeel van de procedure. In dat geval ontvang je per e-mail meer informatie over de procedure en de uiterlijke inlevertermijn. Het maken van de test duurt ongeveer 120 minuten. De test kan in de meeste gevallen thuis worden gemaakt.3SollicitatiegesprekWe nodigen je per telefoon of e-mail uit voor een sollicitatiegesprek, waarin een selectiecommissie je beoordeelt op de competenties van de functie aan de hand van een competentiegericht gesprek.4AssessmentEen assessment kan deel uitmaken van de procedure. In dat geval word je telefonisch of per e-mail hiervoor uitgenodigd.5ArbeidsvoorwaardenWe nodigen je uit voor een arbeidsvoorwaardengesprek. Na een positieve afronding, treffen we samen verdere voorbereidingen voor jouw eerste werkdag! Wil je alvast meer weten over onze arbeidsvoorwaarden? Op vind je informatie over onderwerpen zoals financiën, vrije dagen, loopbaanontwikkeling, rechten en regels en nog veel meer.
  • 1. Sollicitatie + selectie
  • 2. Voorselectietest
  • 3. Sollicitatiegesprek
  • 4. Assessment
  • 5. Arbeidsvoorwaarden
Meer over de sollicitatieprocedure?Neem contact op met Mine Kösterelioglu, Adviseur Werving en SelectieMeer over de vacature?Neem contact op met Martijn Willemsen, Teamleider
  • Bachelor-hbo
  • 32-36 uur
  • ICT
  • € 3.404,- / € 5.389,- bruto p.m.
  • Apeldoorn
  • Reageer t/m 28 september 2025
Deze vacature delen?
  • Hoog contrast
  • Animaties uitzetten
SluitenScherm sluitenArbeidsvoorwaardenSalarisniveauSchaal 10SalarisomschrijvingInschaling vindt plaats in de bij de functie behorende salarisschaal. Bij het ontbreken van relevante kennis en ervaring kan tijdelijk een lagere salarisschaal worden toegepast.MaandsalarisMin €3.404,- - €5.389,- (bruto)DienstverbandBepaalde tijd, voorafgaand aan onbepaalde tijdMinimum aantal uren per week32Maximum aantal uren per week36Overige arbeidsvoorwaardenNaast salaris ontvang je ook een individueel keuzebudget (IKB). Jouw IKB bestaat uit geld (IKB-budget) en tijd (IKB-uren). Het IKB geeft je de mogelijkheid om naar eigen keuze een deel van je IKB-budget te laten uitbetalen op de door jou gekozen tijdstippen. Én je hebt de mogelijkheid om je IKB-budget deels om te zetten in verlof of andersom. Ook kun je het IKB-budget besteden aan een fiscaal-vriendelijk doel, zoals bijvoorbeeld een fiets, bedrijfsfitness of vakliteratuur.De Rijksoverheid hecht sterk aan persoonlijke groei en loopbaanontwikkeling en biedt daarvoor tal van mogelijkheden. Tot de secundaire arbeidsvoorwaarden behoren onder meer studiefaciliteiten, ouderschapsverlof en een vergoeding woon-werkverkeer.Wij verwachten van onze werknemers dat ze integer zijn en we vragen aan nieuwe medewerkers een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG). Als deze niet kan worden overlegd voor de indiensttreding, volgt geen arbeidsovereenkomst.

Belastingdienst