Adviseur Organisatie & Personeel

Belastingdienst

  • Utrecht
  • € 4.024-6.110 per maand
  • Contract
  • Voltijds
  • 22 uren geleden
Een veelzijdige werkomgeving, waarin je met het complete HR-spectrum te maken krijgt? Die vind je bij de Belastingdienst. Wij bieden je dé kans om je verder te ontwikkelen als HR-professional. Als adviseur organisatie en personeel krijg je meteen veel verantwoordelijkheden en draag je bij aan goed werkgeverschap voor ruim 28.000 medewerkers. Je gaat aan de slag voor onze klant de directie Midden- en Klein Bedrijf (kort: MKB) voor de landelijke afdelingen welke in Utrecht werkzaam zijn. Daarnaast werk je in deze functie nauw samen met de senior O&P adviseur en ondersteun je bij MKB brede ontwikkelingen zoals reorganisaties en ontwikkelingen in het functiehuis.
  • Master-doctoraal
  • 32-36 uur
  • Personeel en organisatie
  • € 4.024,- / € 6.110,- bruto p.m.
  • Utrecht
  • Reageer t/m 23 september 2025
Dit doe je bij de BelastingdienstSamen met je collega's van de directie Organisatie & Personeel (O&P) zorg je dat alles op personeelsgebied op-en-top geregeld is. Jij bent voor de circa 25 leidinggevenden van de landelijke afdelingen van MKB de eerste gesprekspartner als het gaat om HR-vraagstukken, bijvoorbeeld rondom vitaliteit, duurzame inzetbaarheid, ontwikkeling van personeel en organisatie, re-integratie, ontslag en arbeidsvoorwaarden. Je kent je klant als geen ander en weet hen op de juiste manier te ondersteunen en te adviseren. Je denkt niet in problemen, maar in uitdagingen en zet je adviesvaardigheden op een creatieve en proactieve manier in. Waar mogelijk gebruik je data-analyses in jouw adviezen. Zie je verbetermogelijkheden? Dan adviseer je het management, gevraagd én ongevraagd. Ook coach jij je klanten bij hun integrale HR-verantwoordelijkheid. Door het stellen van de juiste vragen weet je in te spelen op hun behoeften. Je staat er natuurlijk niet alleen voor in deze veelzijdige baan. Je trekt op met de 15 adviseurs van O&P die ook voor MKB werken, ieder voor een regio. Met hen stem je de inhoud en aanpak voor de klant af. En je werkt nauw samen met de HR-specialisten, die je bijvoorbeeld inschakelt als er specifieke klantvragen zijn waarbij je iemand nodig hebt die met je mee kan denken. Bij specialistische vragen draag je over naar een HR specialist (denk aan een reïntegratieadviseur, adviseur rechtspositie of een adviseur werving en selectie) maar blijf je wel in verbinding en je houdt de regie. Je krijgt energie van het opbouwen en inzetten van jouw netwerk bij het adviseren op complexe adviesvragen. Lees meerEen bijzondere baan, omdat...
  • je al direct veel verantwoordelijkheid krijgt: klanten zien je als deskundige gesprekspartner en eerstelijns HR adviseur, ook in de complexe HR-vraagstukken.
  • je veel autonomie krijgt om je werk zelf in te delen.
  • je altijd kunt rekenen op je collega's, zowel van HR als andere disciplines, als je een vraag hebt, of even wilt sparren.
  • je werkt in een dynamische omgeving waarin geen dag hetzelfde is; jij schakelt continu tussen verschillende onderwerpen en klantvragen.
  • je samen met je collega's bouwt aan het vergroten van de professionaliteit van je team, jouw rol van HR-adviseur en de gehele directie O&P.
  • je de ruimte krijgt om je kennis te delen en verder te ontwikkelen.
“Wat de functie van O&P adviseur zo interessant maakt is dat geen dag hetzelfde is. Het ene moment ben je een regeling aan het uitleggen en het andere moment ben je met een teamleider of afdelingshoofd/directeur aan het sparren over ingewikkelde personele casuïstiek. Daarnaast is er binnen de Belastingdienst veel ruimte voor persoonlijke ontwikkeling en kun je regelmatig aanschuiven bij interessante workshops of themadagen." Saskia, adviseur organisatie en personeel.Wanneer past deze baan bij je?
  • Je hebt hbo-werk- en -denkniveau, bij voorkeur een opleiding in de richting van HRM.
  • Je hebt minimaal drie jaar werkervaring binnen het werkveld van HR-advies.
  • Je hebt bij voorkeur ervaring binnen een grote complexe organisatie.
  • Je bent bereid om te reizen.
Jouw competenties
  • analyseren
  • klantgerichtheid
  • initiatief
  • overtuigingskracht
  • samenwerken
De afdeling - Directie Organisatie en Personeel Toon inhoud van De afdeling - Directie Organisatie en PersoneelBij directie Organisatie en Personeel (O&P) staat de medewerkersbeleving centraal. Samen met andere organisatieonderdelen van de Belastingdienst dragen we de zorg voor goed werkgeverschap. Ook zorgen we voor het aantrekken van nieuw talent en het plaatsen van de juiste persoon op de juiste plek op het juiste moment. We besteden daarom veel aandacht aan vitaliteit en werkplezier. We zorgen ervoor dat medewerkers de ruimte krijgen om hun vakmanschap te blijven ontwikkelen in een inspirerende, veilige en inclusieve werkomgeving. Samen halen we het beste uit mens en organisatie. Daarnaast formuleert en actualiseert de directie O&P het organisatie- en personeelsbeleid voor de Belastingdienst. Dit doet O&P vanuit een doorvertaling van rijksbrede kaders in samenspraak met de concerndirectie Mens en Organisatie van Financiën.De organisatie - Belastingdienst Toon inhoud van De organisatie - BelastingdienstBij de Belastingdienst werken ongeveer 25.000 mensen verspreid over het hele land aan een financieel gezond Nederland. Dit doen we door eerlijk en zorgvuldig belastingen en premies volksverzekeringen te heffen, te innen en te controleren en fraude op te sporen. De Belastingdienst maakt het burgers en bedrijven zo gemakkelijk mogelijk om verplichtingen na te kunnen komen en gebruik te kunnen maken van rechten. Dat gebeurt met passende dienstverlening, door massale processen juist en tijdig uit te voeren én door adequaat toezicht uit te oefenen. De Belastingdienst is sterk in ontwikkeling en heeft de ambitie om de beste Belastingdienst voor Nederland te zijn met focus op fiscale taken en vakmanschap. Lees meer over de Belastingdienst op: https://over-ons.belastingdienst.nlBijzonderheden Toon inhoud van BijzonderhedenWe ontvangen je brief en cv graag in een Word- of PDF-bestand. Neem in de bestandsnaam jouw voor- en achternaam op. Als je een beroep doet op een voorrangspositie, stuur dan ook een kopie van die kennisgeving mee.Onze selectieprocedure voor deze functie ziet er als volgt uit:
  • Allereerst wordt beoordeeld of een voorrangskandidaat binnen de Rijksoverheid in aanmerking komt voor deze functie.
  • Daarna wordt beoordeeld of jouw cv en motivatiebrief voldoen aan de gestelde functie-eisen.
  • Op 7 oktobert vinden de selectiegesprekken plaats in Utrecht.
Onderaan deze vacature vind je meer uitleg over de stappen die je doorloopt in de sollicitatieprocedure.De voorkeur gaat uit naar kandidaten die het meest aansluiten bij het opgestelde profiel. Dit heeft betrekking op zowel de genoemde kennis en werkervaring als op het opleidingsniveau. Vermeld deze daarom duidelijk in je cv.De Belastingdienst zet zich in voor de banenafspraak: zoveel mogelijk banen realiseren voor mensen met een arbeidsbeperking. Val jij in deze doelgroep? Wij zullen je ondersteunen zodat je optimaal kunt functioneren, en daarmee jouw bijdrage aan Nederland kunt leveren. Of het nu gaat om aanpassingen op je werkplek, bepaalde voorzieningen in het vervoer of bijvoorbeeld vergoedingen van het UWV: samen met jou, je leidinggevende én een jobcoach gaan wij kijken naar jouw kwaliteiten en mogelijkheden om een passend werkpakket uit te voeren. Wil jij weten of je hierbij hoort en wat dit exact betekent voor jou? .Een (online) voorselectietest en/of een assessment kan deel uit maken van de sollicitatieprocedure, evenals het maken van een casus, het opvragen van referenties en (online) screening, bijvoorbeeld via databanken, (zoekmachines) en sociale netwerken.Jouw sollicitatie wordt alleen in behandeling genomen als je met de sollicitatie-button reageert en je cv en motivatiebrief zijn bijgesloten. Na sluitingsdatum is het niet meer mogelijk om je sollicitatie in behandeling te nemen. Houd er rekening mee dat het solliciteren technische problemen met zich mee kan brengen. Wacht hiermee dus niet tot het laatste moment.Wanneer je solliciteert op een functie maak je eenmalig een account aan. Met je account kan je de status van je sollicitatie inzien.Solliciteren bij de BelastingdienstHet sollicitatietraject bij de Belastingdienst loopt via onderstaande stappen. Hiermee willen we zo veel mogelijk te weten komen over jou, maar laten we je ook kennismaken met ons.1Sollicitatie + selectieSolliciteren is mogelijk tot aan de deadline die in de vacaturetekst genoemd wordt. We beoordelen je cv en motivatiebrief op de genoemde functie-eisen.2VoorselectietestVoor sommige functies is een online voorselectietest onderdeel van de procedure. In dat geval ontvang je per e-mail meer informatie over de procedure en de uiterlijke inlevertermijn. Het maken van de test duurt ongeveer 120 minuten. De test kan in de meeste gevallen thuis worden gemaakt.3SollicitatiegesprekWe nodigen je per telefoon of e-mail uit voor een sollicitatiegesprek, waarin een selectiecommissie je beoordeelt op de competenties van de functie aan de hand van een competentiegericht gesprek.4AssessmentEen assessment kan deel uitmaken van de procedure. In dat geval word je telefonisch of per e-mail hiervoor uitgenodigd.5ArbeidsvoorwaardenWe nodigen je uit voor een arbeidsvoorwaardengesprek. Na een positieve afronding, treffen we samen verdere voorbereidingen voor jouw eerste werkdag! Wil je alvast meer weten over onze arbeidsvoorwaarden? Op vind je informatie over onderwerpen zoals financiën, vrije dagen, loopbaanontwikkeling, rechten en regels en nog veel meer.
  • 1. Sollicitatie + selectie
  • 2. Voorselectietest
  • 3. Sollicitatiegesprek
  • 4. Assessment
  • 5. Arbeidsvoorwaarden
Meer over de sollicitatieprocedure?Neem contact op met Robert van der Sluijs, Adviseur werving & selectieMeer over de vacature?Neem contact op met Joyce Krijgsman, Teamleider
  • Master-doctoraal
  • 32-36 uur
  • Personeel en organisatie
  • € 4.024,- / € 6.110,- bruto p.m.
  • Utrecht
  • Reageer t/m 23 september 2025
Deze vacature delen?
  • Hoog contrast
  • Animaties uitzetten
SluitenScherm sluitenArbeidsvoorwaardenSalarisniveauSchaal 11SalarisomschrijvingInschaling vindt plaats in de bij de functie behorende salarisschaal. Bij het ontbreken van relevante kennis en ervaring kan tijdelijk een lagere salarisschaal worden toegepast.MaandsalarisMin €4.024,- - €6.110,- (bruto)DienstverbandBepaalde tijd, tijdelijke werkzaamhedenMinimum aantal uren per week32Maximum aantal uren per week36Overige arbeidsvoorwaardenNaast salaris ontvang je ook een individueel keuzebudget (IKB). Jouw IKB bestaat uit geld (IKB-budget) en tijd (IKB-uren). Het IKB geeft je de mogelijkheid om naar eigen keuze een deel van je IKB-budget te laten uitbetalen op de door jou gekozen tijdstippen. Én je hebt de mogelijkheid om je IKB-budget deels om te zetten in verlof of andersom. Ook kun je het IKB-budget besteden aan een fiscaal-vriendelijk doel, zoals bijvoorbeeld een fiets, bedrijfsfitness of vakliteratuur.De Rijksoverheid hecht sterk aan persoonlijke groei en loopbaanontwikkeling en biedt daarvoor tal van mogelijkheden. Tot de secundaire arbeidsvoorwaarden behoren onder meer studiefaciliteiten, ouderschapsverlof en een vergoeding woon-werkverkeer.Wij verwachten van onze werknemers dat ze integer zijn en we vragen aan nieuwe medewerkers een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG). Als deze niet kan worden overlegd voor de indiensttreding, volgt geen arbeidsovereenkomst.

Belastingdienst